Sprzedaż taśm hamulcowych

Taśmy hamulcowe

Informacje ogólne

certyfikat
Tkane taśmy hamulcowe przeznaczone są do wszelkiego typu hamulców i sprzęgieł bębnowych w najbardziej odpowiedzialnych zastosowaniach. Charakteryzują się wysokim i stabilnym współczynnikiem tarcia. Gwarantują zachowanie najwyższych wymagań bezpieczeństwa, ponieważ dzięki swojej budowie nie ulegają gwałtownej awarii.

Taśmy te zbudowane są na bazie przędz wysoko wytrzymałych, odpornych termicznie i odznaczających się wysokim współczynnikiem tarcia. Specjalny opatentowany splot gwarantuje, że nawet w najtrudniejszych warunkach pracy taśma nie ulega rozwarstwieniu. Specjalny impregnat olejowo-syntetyczny zapewnia zachowanie stabilnych warunków hamowania w szerokim spektrum temperatur.

Dzięki swoim niezaprzeczalnym zaletom tkane taśmy hamulcowe używane są w najbardziej odpowiedzialnych i wymagających zastosowaniach. Taśma hamulcowa BAC jako jedyna posiada wydane przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego dopuszczenie do stosowania w górniczych maszynach wyciągowych, a więc w najbardziej odpowiedzialnych urządzeniach do przewozu ludzi.

Zastosowanie:
Tkane okładziny cierne stosuje się głównie w bębnowych hamulcach, tam gdzie wymagana jest duża niezawodność i skuteczność hamowania. Są to na przykład maszyny wyciągowe górniczych wyciągów szybowych, zwałowarki i koparki w kopalniach odkrywkowych czy kamieniołomach, dźwigi oraz suwnice portowe i okrętowe, suwnice hutnicze czy przemysłowe prasy mimośrodowe.

Sposób montażu:
Zaleca się montaż poprzez nitowanie za pomocą nitów drążonych z łbem grzybkowym do podłoża metalowego oraz do podłoża drewnianego za pomocą kołkowania z klejeniem. W celu klejenia do podłoża drewnianego zaleca się stosowanie kleju „RAKOL”, a do podłoża metalowego klej „Chester Mollecular Super”. Instrukcję montażu zawiera DTR, którą producent dostarcza na życzenie.

Sposób zamawiania:
Najkorzystniej jest zamawiać taśmę w odcinkach, grubości i szerokości według potrzeb, posiłkując się załączoną na odwrocie tabelą. W razie potrzeby należy określić minimalną długość odcinka. Po uzgodnieniu możliwe jest wykonanie taśmy spoza wymienionego na odwrocie zakresu wymiarowego.

OKŁADZINY CIERNE FORMOWANE

Budowa:
Produkowana przez Gambit okładzina cierna formowana jest bezazbestowym materiałem prasowanym w formach zgodnie z zamówieniem klienta, ewentualnie prasowana w postaci arkuszy i wycinana zgodnie z wymaganiami. Zastosowana kompozycja materiałowa oraz specjalne, ściśle kontrolowane technologie mieszania i prasowania pozwalają uzyskać jednorodny i niezawodny materiał charakteryzujący się wysokim współczynnikiem tarcia w szerokim zakresie temperatur, niskim równomiernym zużyciem oraz wysoką kulturą pracy obejmującą niewielkie zużycie powierzchni współpracujących oraz cichą i stabilną pracę. Znaczący udział składników dobrze przewodzących ciepło powoduje, że okładzina charakteryzuje się skutecznym hamowaniem również w zastosowaniach o wysokiej intensywności cykli hamowania. Zastosowanie w okładzinie ciernej formowanej włókien aramidowych gwarantuje zachowanie odpowiedniej elastyczności i odporności na pękanie.

Zastosowanie
Okładzina cierna formowana jest przeznaczona do stosowania w hamulcach tarczowych, bębnowych, stożkowych i innych, tam gdzie: wymagane są duże siły hamowania, występuje w czasie pracy podwyższona temperatura oraz wymagana jest wysoka niezawodność materiału ciernego przy jednocześnie niewielkim zużyciu współpracującej bieżni bębna. Jest ona również zalecana w urządzeniach o dużej częstości hamowania. Na życzenie klienta możliwe jest wykonanie okładziny ciernej formowanej zbrojonej i nacinanej z przeznaczeniem do zastosowania w hamulcach bębnowych.

Twardości i wersje wykonania:
Okładziny cierne formowane GC-E, GC-ES, GC-MK i GC-PZ produkuje się w dwóch twardościach standardowych i wersjach wykonania w zależności od wymagań klienta. Są one oznaczone:

+ Z – zbrojona siatką
+ N – nacinana standardowo lub wg rys klienta
+ 6 – twardość od 55° do 65° Sh D (standard)
+ 8 – twardość powyżej 75° Sh D (bardzo twarda)

Okładziny cierne formowane GC-BO produkuje się tylko w twardości powyżej 75° Sh D i w wersjach wykonania
w zależności od wymagań klienta.

Przykład oznaczenia:
GC‒E + ZN6 – okładzina zbrojona siatką, nacinana, o twardości od 55° do 65° Sh D (standard)
GC‒ES + 8 – okładzina o twardości powyżej 75° Sh D (bardzo twarda)
GC‒MK + Z – okładzina o twardości standardowej zbrojona siatką

Zaleca się zamawiać okładzinę podając kształt, wymiary i tolerancje zgodnie z WT dla danego typu okładziny lub według dokumentacji technicznej odbiorcy.

Tkana taśma hamulcowa BAC

Budowa taśmy hamulcowej BAC:
Taśma hamulcowa BAC jest taśmą tkaną z przędz ceramicznych o bardzo cienkich włóknach elementarnych zbrojonych drutem mosiężnym. Drut ten ma za zadanie wzmocnienie mechaniczne oraz odprowadzenie ciepła tarcia ze strefy roboczej. Specjalny wielowarstwowy splot zapobiega rozwarstwianiu okładziny pod wpływem wysokich obciążeń w trakcie hamowania. Nasączenie tak utkanej taśmy wysokojakościową kompozycją naturalnych i syntetycznych żywic daje w efekcie niezawodny i wysoce jednorodny materiał cierny.

Zastosowanie:
Tkana bezazbestowa taśma hamulcowa BAC jest przeznaczona do stosowania w hamulcach bębnowych ciężkich maszyn, gdzie wymagane są duże siły hamowania, występuje w czasie pracy podwyższona temperatura oraz w miejscach, w których konieczna jest wysoka niezawodność materiału ciernego.

Charakterystyka techniczna dla zastosowań ogólnych:

  • Dopuszczalne parametry pracy tkanej taśmy hamulcowej BAC:
  • maksymalny nacisk jednostkowy przy przyleganiu okładziny do bieżni hamulcowej – 1,2 MPa
  • maksymalna prędkość obwodowa bieżni hamulcowej – 20 m/s
  • maksymalna temperatura pracy ciągłej – 280°C
  • minimalny współczynnik tarcia kinetycznego – 0,40

Charakterystyka techniczna dla zastosowań górniczych maszyn wyciągowych:
Dopuszczalne parametry pracy tkanej taśmy hamulcowej BAC:

  • maksymalny nacisk jednostkowy przy przyleganiu okładziny do bieżni hamulcowej – 0,8 MPa
  • maksymalna temperatura pracy ciągłej dla prędkości obwodowej bieżni hamulcowej 16 m/s – 150°C
  • maksymalna temperatura pracy ciągłej dla prędkości obwodowej bieżni hamulcowej 26 m/s – 100°C
  • minimalny współczynnik tarcia kinetycznego – 0,40

Uwaga: dla prawidłowej oceny temperatury pracy należy uwzględnić nie tylko temperaturę otoczenia, w którym okładzina hamulcowa jest zamontowana, ale również wzrost temperatury będący efektem wydzielania się ciepła tarcia w strefie pracy. W przypadku intensywnego hamowania temperatura może lokalnie wzrosnąć nawet o 200°C.

Uznania i dopuszczenia:
Okładzina hamulcowa BAC posiada dopuszczenie nr GM-15/12 wydane przez Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego do stosowania w maszynach wyciągowych górniczych wyciągów szybowych.

Okładzina hamulcowa BAC posiada certyfikat Germanischer Lloyd.

Tkana taśma hamulcowa ATU-AE

Budowa taśmy hamulcowej ATU-AE:
Taśma hamulcowa ATU-AE jest taśmą tkaną z przędz aramidowych zbrojonych drutem miedzianym. Drut ten ma za zadanie wzmocnienie mechaniczne oraz odprowadzenie ciepła tarcia ze strefy roboczej. Specjalny splot wielowarstwowy zapobiega rozwarstwianiu okładziny pod wpływem wysokich obciążeń w trakcie hamowania. Nasączenie tak utkanej taśmy wysokojakościową kompozycją naturalnych i syntetycznych żywic daje w efekcie niezawodny i wysoce jednorodny materiał cierny, charakteryzujący się wysoką kulturą pracy i niską agresywnością wobec współpracujących elementów.

Zastosowanie:
Tkana bezazbestowa taśma hamulcowa ATU-AE jest przeznaczona do stosowania w hamulcach bębnowych ciężkich maszyn, gdzie wymagane są duże siły hamowania, występuje w czasie pracy podwyższona temperatura oraz w miejscach, w których konieczna jest wysoka niezawodność materiału ciernego przy jednocześnie niewielkim zużyciu współpracującej bieżni bębna. Jest ona również zalecana w urządzeniach o dużej częstości hamowania.

Charakterystyka techniczna

  • Dopuszczalne parametry pracy tkanej taśmy hamulcowej ATU-AE:
  • maksymalny nacisk jednostkowy przy przyleganiu okładziny do bieżni hamulcowej – 1,2 MPa
  • maksymalna prędkość obwodowa bieżni hamulcowej – 20 m/s
  • maksymalna temperatura pracy ciągłej – 280°C
  • minimalny współczynnik tarcia kinetycznego – 0,40

Uwaga: dla prawidłowej oceny temperatury pracy należy uwzględnić nie tylko temperaturę otoczenia, w którym okładzina hamulcowa jest zamontowana, ale również wzrost temperatury będący efektem wydzielania się ciepła tarcia w strefie pracy. W przypadku intensywnego hamowania temperatura może lokalnie wzrosnąć nawet o 200°C.